lesní školka

Cílek

Z Píst do světa

Les je našim základním a přirozeným prostředím. To ale neznamená, že se nezajímáme o kulturu, výtvarné umění, historii a spoustu dalších oborů. Ne všechny lze nejlépe zkoumat v lese, proto za poznáním vyrážíme z Píst do celého světa! Celodenní výlety do divadla, na balet, do galerií, na biofarmy či stanice pro ohrožená zvířata podnikáme z pravidla jednou do měsíce se skupinou dětí starších čtyř let.

kam se chystáme

Čištění studánek v Jizbicích

úterý 18. dubna

Podle dávné tradici vítali lidé jaro čištěním studánek, symbolickým vyčištěním pramene po dlouhé zimě, který byl často nejdostupnějším zdrojem pitné vody. Leckde se praménky čerstvé vody ztratily v bahně, někde i kvůli změnám v krajině, při těžbě dřeva, úpravách polí, výstavbě a najít v lese studánku bylo čím dál tím vzácnější.

V posledních desetiletích však začali přibývat nadšenci a ochránci přírody, kterým vadilo, že cenné studánky mizí. Podařilo se jim zmapovat výskyt studánek a daří se jim je obnovovat a udržovat.

My bychom se rádi letos k těmto nadšencům přidali zapojili se do projektu www.estudanky.eu. Pro svou první návštěvu jsme si vybrali dvě studánky v Jizbicích, Havranskou a Svojsíkovou, o které doposud nikdo nepečuje. Pojedeme prozkoumat terén, zjistit, jak byhcom studánkám mohli pomoci a určitě si připomeneme i něco málo z tradičních oslav, které se při příležitosti čištění studánek dříve pořádaly.

Den Země

pátek 21. dubna 15.00 - 18.00

Také letos budeme slavit Den Země společným kreativním řáděním v Parku pod hradbami v Nymburce, tentokráte s mottem UPCYKLUJ SI SVOU HRAČKU!

Vyrobíte si týpko, loďku, vor, náramek, brož, hodiny, tašku, nebo vlněného kámoše z věcí, které byste jinak směle vyhodili do koše; budete tisknout, lisovat, dlabat, řezat, barvit, motat, lepit i stříhat; zabahníte si, promasírujete bosé nožky a zaběháte si s mapou, necháte se potetovat, polezete po laně a zastřílíte si z luku a užijete si Petrpaslíkovo divadlo v každou celou hodinu.

Jooo a taky si přineste jednu hračku, kterou byste rádi věnovali do našeho trakaře plného staronových hraček, a na oplátku si sami jednu zbrusu starou hračku odnesete!

Jarní výjezd na Polákovic chalupu

středa 26. dubna - pátek 28. dubna

Rodiče naší Marušky si pořídili krásnou chaloupku v Křenově u Dubé a prý by potřebovala malinko zabydlet ;) Po Velikonocích se tak vydáme na tři dny prozkoumávat malebné prostředí Kokořínska. Těšíme se na Beškovský les, Kamenný vrch no a nejvíc na místní ionosferickou observatoř! V okolí je spousta skal a některý z převisů by se nám mohl hodit pro noční přespání ve volné přírodě... Za humny je údajně spousta býků a krav, takže o jídlo se nebojíme.

Spacáky, karimatky a čelovky s sebou!

Dvoudenní výšlap na Sněžku

čtvrtek 25. května - pátek 26. května

V rámci prošlapávání českých kopců a hor na jaře vlastními silami zdoláme nejvyšší vrchol naší země, Sněžku. A abychom to zvládli, naplánovali jsme si túru i s přespáním na Boudě pod Sněžkou.

Z mnoha možných tras jsme si vybrali tu nejtěžší, zato nejkrásnější. Vlakem a autobusem dojedeme do Pece pod Sněžkou, odkud se vypravíme na cca 3 km dlouhou trasu na Boudu pod Sněžkou, kde zregenerujeme v sauně, vycákáme se ve studánce, povečeříme a usneme v postýlkách v krásné nadmořské výšce 950 m.n.m. Druhý den ráno nás čeká nádherná cesta kolem dolu Kovárna, vodopády Rudného potoka a Obří sedlo až na Sněžku. Až se vydýcháme, dokocháme a poobědváme, seběhneme dolů na Růžohorky a odtud si ulevíme lanovkou zpět do Pece pod Sněžkou. Nasedneme na vlak a hurááááá domů.

Těšíme se!

Příroda v Minoru a Valdštejnské zahradě

čtvrtek 15. června

Přestože je hříchem v červnu vybíhat z lesa do hlavního města, jsou dvě události v pražském letním kulturním programu, které nemůžeme propásnout!

Nečekaně se nám podařilo ukořistit vstupenky divadla Minor na představení Koukej, svět!

Voda. Oheň. Země. Vzduch. Rostliny. Zvířata. Člověk. Ale jak to spolu souvisí? Zorientovat se ve světě kolem nás není jednoduché ani pro dospělé a co teprve pro ty nejmenší! Co jsou to živly, koloběh dne a noci, jak roste rostlina a další zdánlivě obyčejné jevy se dětem hravě, pohybově a beze slov pokusí přiblížit dva mimové. Jedním z nich a současně režisérem inscenace je v současné době jeden z nejprogresivnějších mimů, Radim Vizváry.

Od března do září zabírá prostory Valdštejnské jízdárny výstava Františka Skály, osobnosti, která svou ojedinělou tvorbou stála o zrodu naší lesní školky. Je to právě jeho skřítek Cílek, který vaše děti provází na jejich cestě za poznáním lesa, přírody, života i sebe samých. Více o výstavě, která je tentokráte veskrze iluminační se dočtete např. na webu Národní galerie.

Představení v Minoru je, stejně jako všechny naše celodenní cestovatelské výlety, určeno dětem od 4 let. Výstava není primárně určena pro děti, ale máme za to, že ji naši skřítkové možná dovedou porozumět lépe než leckterý návštěvník z říše dospěláků.

Lesozahradní slavnost

pátek 23. června

Naše tradiční rozloučení se dalším báječným školním rokem na Fábinovic zahradě u Labe za Veslákem. Pasujeme všechny statečné skřítky, se kterými jsme si užili rok v lese, vítáme mezi námi nové a loučíme se s předškoláky, kteří plní zvědavosti a nadšení nastoupí již do školy.

Please reload

kde jsme všude byli

Březen do knihovny vlezem!

pátek 10. března

Březen je měsícem knihy a my se tak již tradičně vypravíme na průzkum knihovny. Loni jsme prozkoumali tu nymburskou, letos se vydáme do té poděbradské, kde pracuje Lukáš Matúšek, tatínek Ervína, který s námi řádil v lese ještě než letos nastoupil do školy.

Lukáš nás provede dětským oddělením a těm kteří ještě nejsou zběhlí v půjčování knih ukáže, jak na to. A bude taky spousta času schovat se někam do koutku s polštářem a ponořit se do knihy, která nás zaujme.

Masopust v Milovicích

úterý 28. února

Také letos jsme s nadšením přijali pozvánku milovického Lesního klubu Skřítek a přidáme se do místního masopustního průvodu. V maskách strakatých a nejrůznějších řemeslníků se za zpěvu vydáme na průvod Milovicemi a na Hakenově stadionu budeme součástí masopustní taškařice. Poobědváme v zázemí našich kamarádů ze Skřítku a odpoledne se vypravíme vlakem zpět do Nymburka.Add Description here

Cílkův první lyžák

2. - 6. ledna, horská chata Portášky, Velká Úpa

Máme za sebou první nefalšovaný zasněžený lyžák!
Přežili jsme sněhové vánice, minusové teploty, noční výpravu s čelovkama i týdenní odloučení od maminek a tatínků. Zalyžovali jsme si, procvičili jízdu na pomě, sáňkovali, bobovali, koulovali, brodili se v závějích a utužili vzájemná přátelství. No bylo to fakticky boží

Ekovýlet na Toulcův Dvůr

středa 26. října

Výlet z Píst do světa tentokráte do ekologického centra Toulcův dvůr v pražské Hostivaři na výukový program Podzimní vrbníček. Ochutnávali jsme poslepu plody z kouzelného sadu, hádali jestli má ježek raději jablíčka nebo červíky a stavěli mu domeček na zimu, veverce jsme trošku vypomohli se zásobami a taky jsme zjišťovali, kam v zimě odlétají vlaštovky a čápi. Veverky a ježky sice mají pražáci v lese s výhledem na paneláky jen plyšové, ale zase jsme si zajezdili vlakem, autobusem, tramvají i metrem a to se nám na vesnici jen tak nepodaří

Jabkohrátky v Košíku

čtvrtek 6. října

Po orbě a sběru brambor u Dvořáků na Šlotavě směřoval náš další výlet na jablka na naši oblíbenou Farma Košík (+penzión Tuchom). Okoukli jsme zvěř všeho druhu včetně zbrusu nového kozla Bobeše a pak už jsme se se vší vervou pustili do sběru, šrotování, lisování, stáčení a samozřejmě ochutnávání slaďoučkých jablek. V Tuchomi jsme si dali výborný oběd a odpoledne jsme tradičně provětrali Helenčiny koně. Moc děkujeme za důkladnou multifázovou instruktáž, zdravé jídlo i báječnou vyjížďku, Helena Potfajová!

Cílek jede nocovat na jih aneb adapťák v lednicko-valtickém areálu

středa 28. 9. - pátek 30. 9.

Valtice, Lednice

Po dvou letech v lese nám v září dorostou naši první vlastní nefalšovaní lesní předškoláci a tak je čas vydat se na nocovací výlet někam hooodně daleko. Vybrali jsme si lednicko-valtický areál, budeme poznávat zámky v Lednici a Valticích, jezdit koňmo i loďmo, nocovat přímo v zámeckých komnatách a vyšlapávat bosou česko-rakouskou stezku, ale hlavně: mnozí budeme poprvé jen s kamarády bez rodičů. Moravo, těš se!

Divadelní dožínky na Šlotavě

středa 14. září

Dvořákovic zahrada, Šlotava

Podzimní oslava sklizně spojená s divadelním představením Autobus, které nám herci divadla Minor přijedou zahrát až na Dvořákovic zahradu na Šlotavu.

Poděkujeme Zemi a ohni za jejich dary, připravíme hady z chlebového těsta, které opečeme na ohni. Zahrabeme brambory a jablíčka a budeme si číst a vyprávět o tradičních dožínkách.

Nevidomý výlet

pondělí 20. června

Praha

Poslední výlet z Píst do světa se ponese v duchu vnímání všemi smysly.

Vyrazíme do Prahy na představení Laterny Magiky "Vidím nevidím" na Nové scéně Národního divadla. Poobědváme férově v mamacoffee ve Vodičkovce, než nám donesou na stůl rajskou polévku a domácí quiche, vyřádíme se v galerii divadla Minor a následně se přesuneme přes ulici na Novoměstskou radnici na Neviditelnou výstavu.

Výtvarná dílna "O mamince"

úterý 3. května

Klášter sv. Anežky České

Povídání o Jáchymovi a Anně, o životě Panny Marie a o svatém Josefovi. Děti se dozvědí, proč má Maria na hlavě korunu, proč nosí modrý plášť a proč vlastně patří k nejčastěji zobrazovaným postavám středověkého umění. Pořad se koná v souvislosti se Svátkem matek. Gotické obrazy a sochy poslouží jako inspirace
pro vlastní práci v ateliéru. Jako odměnu děti dostanou přání pro maminku.

Výtvarné dílny Národní Galerie

úterý 15. března

Veletržní palác

Poprvé v galerii

Že jste ještě nikdy nebyli v galerii? To musíme rychle napravit! Přijďte k nám a objevte, co jste dosud neviděli. Galerie je totiž velmi zajímavé místo. Odcházet budete jako její zkušení návštěvníci a také s vlastním výtvarným dílem v ruce. Každý žák si z programu navíc odnese svůj ná- vštěvnický průkaz.

Co jsem našel to jsem schoval

Každá věc, i ta nejobyčejnější, skrývá za sebou zajímavý příběh. Pojďte se s námi společně toulat dalekými končinami a objevit tajemství, která skrývají různorodé předměty. Zkusíme si, že i vytváření sbírek z předmětů může být uměním. V programu si vyzkoušíme techniku asambláže.

Zámek Loučeň

středa 2. března

Na Loučeni provádí vnímavý komorník Jeho Jasnosti, oblečený v dobovém kostýmu, elegantní kněžna v nádherných šatech, či knížecí nadlesní Josef Schwarz, kterého poznáte podle slušivé myslivecké uniformy. Všechny tři postavy vědí úplně všechno o každém koutku na zámku. Velmi zábavná netradiční prohlídka s královkou horkou čokoládou a milými průvodci. A obědem na zámku :)

Špagety či panini, připraví ti Rossini

pátek 5. února

Pražská komorní filharmonie

Ochutnejte Rossiniho, nebudete litovat,

jeho hudbu, jeho tóny, dlouhé jako makaróny,

jeho díla plná chuti každý musí milovat.

Koncerty pro školy Pražské komorní filharmonie postavené na postavách skřítků Šímy a Lupi.

Příběh, který si během předchozích dvou let vydobyl značnou pozornost u dětí i dospělého publika, naváže po českých skladatelích na velikány světové hudby. Interaktivní a hravou formou přibližuje série koncertů tvorbu Anotnia Vivaldiho, Wolfganga Amadea Mozarta, Gioacchina Rossiniho a Georgese Bizeta.

Putování ve větvích

úterý 19. ledna

divadelní představení, Studio Alta Praha Holešovice

Tanečně-divadelní inscenace inspirovaná románem Timothée de Fombella Tobiáš Lolness.

Co se stane s přátelstvím, když se musí rozpřáhnout do dvou konců světa? Udrží se na prudkém svahu, spočine v měkké trávě nebo se musí rozdělit?Vstupte spolu s tanečníky a herci do imaginárního světa košatého stromu a staňte se na okamžik malými lidmi, pro něž je tento Strom celým světem. Putujte naboso ve větvích od koruny až ke kořenům, kolem jezera i měkkou trávou a poznejte jeho tajemství, které je vlastně jedním velkým podobenstvím o naší planetě.

Louskáček a Myšák Plyšák

úterý 22. prosince

Balet, Národní divadlo

Legendární vánoční pohádku, jejíž kořeny vyrůstají z magického příběhu E. T. A. Hoffmanna a který posléze Marius Petipa přepracoval v baletní libreto, představuje Národní divadlo od prosince 2015 v novém, originálním duchu.

Za zvuků krásné a notoricky známé Čajkovského hudby se bude odvíjet příběh plný poetiky, humoru, obrazů a kouzel. Kouzel zimy, adventního a vánočního času, tajemna Prahy a českých či středoevropských tradic těchto svátků a pochopitelně neohraničitelné svobody, imaginace dětské duše a snů.

Miniopery

středa 18. listopadu

Nová scéna Národního divadla

Populární autorská dvojice Jaroslav Uhlíř a Zdeněk Svěrák napsala již na čtyři stovky písniček, k jejich tvorbě však patří i čtyři miniopery, věnované všem se smyslem pro humor: Budulínek, Karkulka, O dvanácti měsíčkách a Šípková Růženka. Výjimečná příležitost: Dětská opera je nyní na Nové scéně uvádí všechny najednou!

Farma Havransko

úterý 27. října

Křinec

Tentokrát se s dětmi vypravíme do Křince za rodinou Procházků na Dvůr Havransko důkladně prozkoumat jejich rostlinnou a živočišnou produkci a prozkoumat původ a způsob zpracování toho, co se nám často ocitá na talíři.

Znáte Procházkovic?

Záchranná stanice, ekocentrum Huslík

úterý 29. září

Poděbrady

Ekocentrum Huslík je součástí Základní organizace Českého svazu ochránců přírody Polabí. Pro svou činnost je akreditováno ČSOP (Českým svazem ochránců přírody), svým charakterem se řadí do čtyř oblastí jako ekocentrum osvětové, výukové, vzdělávací a poradenské. V současné době je největší část věnována environmentálnímu vzdělávání mateřských škol, základních škol, či široké veřejnosti. Areál ekocentra funguje společně se Záchrannou stanicí pro zraněné živočichy.